Algemeen
Candea.nl

Music matters in de onderbouw

Leerlingen in de onderbouw werken tegenwoordig met ‘Music Matters’, een nieuwe muziekmethode die geschreven is door muziekdocent Paul Brouwer in samenwerking met de overige muziekdocenten. Hierdoor werkt men in de onderbouw met een methode die helemaal voldoet aan de eigen wensen en eisen. De bovenbouw komt later aan de beurt.

Een belangrijke vernieuwing is dat Music Matters via een speciale website (u kunt het wachtwoord opvragen bij Paul Brouwer) helemaal digitaal is. Dit zorgt voor een hogere ‘effectieve leertijd’ en dus meer rendement:  Door inzet van de website is de klassikale instructie zo kort mogelijk en kunnen de leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen niveau aan de slag. De lessen zijn vooral praktijklessen omdat de muzieksectie wil dat iedere leerling de instrumenten van een popband (zang, gitaar, bas, drums en toetsen) op een basisniveau beheerst. De leerlingen leren vier akkoorden, genoeg om zo’n 15.000 popsongs te spelen. Na de brugklas beheersen ze een basisbeat op de drums en een basisgroove op de bas en kunnen ze ook op de andere instrumenten uit de voeten. In de tweede klas spelen ze in een bandje en krijgen ze een singer-songwriteropdracht.

Naast het bespelen van een muziekinstrument komen ook algemene muziekleer en geschiedenis aan bod. Verder leer je bij muziek naar elkaar luisteren, samenwerken en presenteren en daar hebben leerlingen bij andere vakken veel profijt van.